KONA COUNTDOWN - BIBBEN NORDBLOM

KONA COUNTDOWN - BIBBEN NORDBLOM

11 okt är det dags för IRONMAN WORLD CHAMPIONSHIPKailua-Kona, Hawaii.

Fram till dess kommer vi presentera några av Sveriges starkaste triathleter som kvalat till VM på "the big island" och kör sitt livs race andra helgen i oktober!

Först ut är Bibben Nordblom som är yngst i skaran med sina 23 år. 

 

Bibbens resa till Ironman på Hawaii

Inte ens en förkylning kund stoppa henne. I slutet av juni vann Bibben Nordblom sin åldersgrupp i Frankrikes Ironman och fick en startplats i Ironman-VM på Kona, Hawaii. För Milebreaker berättar Bibben om sin uppladdning och hur hon tänker disponera loppet.

Bibben är allt annat än en debutant. Årets Ironman på Hawaii blir hennes andra eftersom hon kvalade till tävlingen förra året också. Men årets väg till Kona blev lite mer dramatisk än planerat - en febrig förkylning höll på att ta knäcken på henne strax före loppet i Nice. Trots det kapade hon förra årets tid med ungefär 40 minuter. Vinst och en startplats på Hawaii!

bibben.jpg

Vad har gjort dig så framgångsrik?

- Jag tror det mest beror på att jag är tjurskallig. Blir det jobbigt leder det till att jag blir tjurig och ska fortsätta till varje pris. En Ironman blir sällan som man har tänkt sig och trött det blir man definitivt.

 Går allt enligt plan?

- Träningen har gått bra och jag följer ett träningsschema som jag och mamma har skrivit tillsammans för att bli så jämna som möjligt inför våra Swimruntävlingar. Just nu är det dock lite annorlunda då hon har sin viloperiod och jag får köra ett specialprogram inför Kona.

Hur ska du lägga upp ditt lopp?

Det här blir min 4:e Ironman så jag har inte jättemycket erfarenhet sedan tidigare. Jag vill inte känna mig stressad, så jag tänker att gå på känsla där jag börjar i ett stadigt tempo och ökar. Det brukar resultera i att jag håller ett jämt tempo då man känner sig tröttare och tröttare.

Vad måste du tänka extra mycket på?

Att inte bli överhettad under loppet då jag lätt blir för varm även hemma i Sverige. Det som är speciellt med den här tävlingen är att det finns många med prestationsångest. Det fick jag känna på förra året då jag under simningen fick knytnävsslag mot hela kroppen och nerdragningar, blev även översimmad under simningen. Vid cyklingen var det någon som ”stångade” mig i sidan och svor grovt, typ sånt som händer i slutspurten på 'Tour de France' etapperna. Jag brukar vara beredd på lite närkontakt men inte på det sättet att någon är ute efter att skada en. Så detta kommer jag vara ännu mer beredd på än var jag var förra året. Man hör många som säger att de är där och ska njuta av att bara få vara där, men det är långt ifrån alla som har den inställningen.

Hur ser ditt energiintag ut sista veckan?

- Jag försöka äta så som jag alltid gör, men är extra försiktig med att inte rubba vätskebalansen. Dagen innan äter jag inte mer än vad jag behöver då jag vill undvika toabesök under tävling.

Vad äter du under loppet?

- Jag försöker äta lite då och då utav det som finns. Hur mycket få kroppen avgöra, jag brukar känna efter om jag ska ha mer eller mindre utav någonting.

Vad äter du direkt efter loppet?

- Efter loppet brukar det vara viktigt för mig att äta så mycket jag kan då det kan vara svårt att få i sig någonting överhuvudtaget. Mat som innehåller fett och salt brukar funka bra, även mycket vätska.

Vad är det första du gör efter målgång?

- Äta mat, hitta mina saker, byta om, ringa någon som jag känner som kan hjälpa mig med att få hem alla saker. Efter en tävling är jag så trött att jag bara vill hem och ta ett bad.

Vilka är dina bästa träningstips till den som också vill kvala?

- Träna för att det är skönt och roligt, resultaten kommer därefter. Jag har tränat varierat mellan 12-20 timmar i veckan under nio år. Ska man vara med på en Ironman utan att bli skadad krävs en stabil grund och den kommer inte under en natt. Börja på din nivå och klättra uppåt. Om du redan anser att du har den formen som krävs kan det vara smart att välja en kvaltävling av rent taktiska skäl. Fundera kring dina styrkor och svagheter, gillar du berg så ska du ha en bana som är kuperad osv. Vissa har mer eller mindre ”tur” när de kvalar och ju fler tävlingar du ställer upp på desto större är sannolikheten att just du kvalar.

Vilka är dina favoritprodukter hos Milebreaker?

- Helt klart Beet it och alla Mighty sports produkter då jag gillar deras koncept.


 

 

Öpnna i nytt fönster