HEJ HEJ HÖFTEN!

171125_lapared_hejhoften0043.jpg?resize=640%2C427

Nu blir det julkalender i 24 dagar. Har samlat önskeinlägg så häng på. Men just imorgon ska jag göra lika många benböj, armhävningar samt skänka pengar till Läkare utan gränser som jag har gilla på min Facebooksida – så tycker du att en till benböj borde hon allt göra så tryck gilla på den här sidan! 

Först ut i julkalendern är min absoluta favorit “hej-hej-höften-sekvens”. Jag fick den av Andreas Öhgren för många år sedan när jag hade lite känningar i en höft/fotled och har sedan dess haft med den som uppvärmning. Brukar göra den efter jag sprungit tio minuter och dom senaste Ironmantävlingarna har jag gjort den innan start.

Enkelt förklarat kliver du fram i ett utfall fyra gånger med samma ben och sedan byter du ben och gör samma sak på andra sidan. Första utfallet sträcker du upp armarna rakt upp och gör en liten bakåtböjning. Kliver tillbaka.

171125_lapared_hejhoften0050.jpg?resize=640%2C427

Kliv fram igen och sträck upp ena handen mot himlen och tryck ner andra mot marken. Kliv tillbaka.

171125_lapared_hejhoften0048.jpg?resize=640%2C427

Kliv fram igen och sträck upp andra handen mot himlen och tryck ner motsatt. Kliv tillbaka.

171125_lapared_hejhoften0054.jpg?resize=640%2C427

Avsluta med en rotation över knäet som du har fram. Enkel övning att komma ihåg men ger direkt feedback om du är lika stel/rörlig på båda sidorna och sätter igång en massa bra saker i hela jädra kroppen. Känns allt helt perfekt så gör jag den 1–2 gånger men är jag stel så gör jag den fler gånger.

Enjoy!

Ps. Gör den inte så allvarlig – kliv fram, gnugga lite framåt och bakåt, ta upp en hand, ta upp den andra – KÄNN EFTER – vad behöver din höft/kropp idag.

signature.png?w=640

The post HEJ HEJ HÖFTEN! appeared first on Lanttolife.se.

Öpnna i nytt fönster