Fint rullskidpass med Racefox-appen

img_3955.png?w=576&h=1024

Mycket högre värden på attack och båltryck har jag inte när jag tävlar på snö. Det är lättare att få höga värden på rullskidor. Notera att kvoten mellan båltryck och attack är ungefär 2. Det är där den bör ligga. Närmar du dig 1,5 (vanligt bland motionärer) kan det tyda på att du inte får fram överkroppen ordentligt i stakningen. 

Igår bestämde jag mig för att lägga annat åt sidan och ge mig ut på ett långpass på rullskidor. Definitionen av långpass för mig är minst 1,5 h, vilket jag klarade med en knapp minut.

Turen blev den klassiska Bredaredsrundan på 29,3 km och 315 höjdmeter. Den skulle jag kunna köra i sömnen. Jag åkte klassisk på Swix-3:or och använde mig av alla växlar. Körde med Staffanstaven några centimeter under maxlängd. Farten blev typ höga A1/låga A2, alltså snabbare än lugnt men lugnare än Vasaloppsintensitet. Snittfarten blev 19,4 km/h på både min Polar-klocka och Racefox.

Se Racefox-värden nedan. Jag har ett kunskapssamarbete med Racefox och det är roligt med analyserna.

img_3958.png?w=576&h=1024

Pulskurva Racefox

img_3954.png?w=576&h=1024

Bredaredsrundan. En klassiker.

img_3957.png?w=576&h=1024

Stakning med frånskjut med Racefox. Stabilitet avser hur lika rörelsecyklarna är varandra.

img_3956.png?w=576&h=1024

Diagonalåkning Racefox. Kick och grepp ger en indikation hur väl du trycker till för att få fäste.


32873 b.gif?host=erikwickstrom.se&blog=13674710&post=32873&subd=erikwickstrom&ref=&feed=1

Öpnna i nytt fönster