Varför träna biceps som triathlet?

Det finns en enkel förklaring varför det är ett måste, läs vidare så kommer förklaringen.I morgon är det dags att falla in i vardagen igen efter julledigheten. Mitt mål var att komma igång ordentligt med träningen under lovet efter min skada. Det kan tyckas enkelt men när man har gått skadad länge så är det lite segt igen att dra igång, ja i varje fall tycker jag det. Men sista veckan har satt punkt för vad som har varit och även blivit startskottet för vad som komma skall.

Jag har genomfört 8 pass den här veckan och jag har haft en del mål med dessa pass, delvis handlar det om att komma igång med styrketräningen. Det målet är rejält uppfyllt och jag tycker att det åter igen är roligt att gå till gymmet. Jag har tränat ganska hårt med bål men också med överkroppen och en hel del knä och höftövningar då jag annars brukar få problem längre fram om jag inte stärker dessa områden. Här kommer en ny övning för mig som jag provade för första gången i veckan och tro mig den tog ordentligt. Prova gärna själva.



Nu spänner han på sig tänker ni när ni ser följande bild, men det har sin logiska förklaring, häng med nu här kommer ganska fantastiska fakta om varför du bör träna kanonerna.



12.jpg



Ja nu till frågan varför träna bicepsen? Kan verka konstigt för den som inte har lagt ned tid och energi på att studera dessa fakta men det finns en ganska enkel förklaring. Kommer det att stärka löpningen? Cyklar man bättre eller kan det vara så att det är vad som saknas när man ska crawla sig fram i havet med en massa människor runtomkring. Nej! Så vad handlar det om?
Målgången! Där måste man ju ha en cool målgång och vad är då bättre än att brösta upp sig och visa sina guns? Jag menar vem i Karlstad kunde inte låta bli att titta på dessa? T.o.m. killen till vänster följde målgången med stort intresse. :)

100.jpg



Simningen har legat helt på noll men under nästa vecka så drar jag igång med den träningen igen.

Löpträningen börjar ge resultat och det är en skön känsla för det är annars just där som det tar emot som värst att bege sig ut när man vet att det bara kommer att bli jobbigt. I dag avslutade jag träningsveckan med 10km i skogen i ett riktigt behagligt 5,20 tempo och det enda jag kände av var gårdagens utfallssteg och benböj som jag jobbade med på gymmet.
Dessutom har vädret varit med mig vid ett par tillfällen och vad är härligare än att vara ute i naturen med löparskorna när solen plötsligt dyker upp efter flera dagars frånvaro.

14.jpg
 

När jag tittar bakåt på träningen från förra året så kan jag se att jag då la stor vikt vid cyklingen under december och januari vilket jag även försöker göra i år men samtidigt så ser jag att det var allt för lite löpträning och det kommer jag att råda bot på i år.

På tal om cykling så "rullar det på" det känns lätt att cykla och även roligt. Det är så smidigt att bara dra på sig ett par byxor och skor sedan är det bara att trampa på oavsett väder, vind eller tid på dygnet. Nu får jag även sällskap ibland i träningsrummet, senast var det sonen som körde intervaller.

11.jpg


Målet är att jag ska vara i bättre cykelform tidigare i år för att det ska bli lättare att komma igång med de lite längre passen när våren väntar bakom hörnet.

Lite nya saker har kommit till sedan sist, min Garmin 920xt har fått ett par sprickor men efter ett telefonsamtal till Garmin så kan jag åter andas lugnt igen. Det går inte på garantin men de byter ut den för 620kr vilket är riktigt bra.

Jag har nu även anmält mig till Halmstad triathlon, medeldistans i juni. Det blir en riktigt härlig upplevelse och en bra genomkörare inför IM i Kalmar.

cropped-ht-fb-logo.png



Öpnna i nytt fönster